همه چیز در مورد تعویض ضدیخ

چرا باید ضدیخ را تعویض کرد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ضد یخ، خاصیت ضدخورندگی آن است. این خاصیت ارتباط مستقیم با زمان استفاده از ضدیخ دارد. یعنی اگر ضدیخ به‌ صورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضدخورندگی آن از بین می‌رود و تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده می‌گذارد که ممکن است مالک خودرو را با هزینه‌های زیادی روبرو کند.

علاوه‌بر از بین رفتن خاصیت ضدخورندگی ضدیخ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما ضدیخ هم به مرور زمان از بین می‌رود. در صورت از بین رفتن این خاصیت و در صورت تغییرات جوی، احتمال وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور و سیستم خنک کننده خودرو افزایش می‌یابد.

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو

در حالت کلی ضدیخ‌ها از نظر کیفی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • ضد یخ‌های با پایه معدنی 
  • ضد یخ‌های با پایه هیبریدی
  • ضد یخ‌های با پایه آلی

ضد یخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضد یخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه عمر مفید آن‌ها در حدود سه سال است و ضدیخ پایه هیبریدی، دارای طول عمر متوسط می باشد. از آنجا که تشخیص این سه مورد نسبت به هم به‌سادگی امکا‌ن‌پذیر نیست، توصیه می‌شود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد.

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

توصیه می‌کنیم که این کار را به رادیاتورسازان یا تعمیرکاران خودرو بسپارید، اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که شخصا نسبت به تعویض ضدیخ خودرو اقدام کنید کافی است مراحل زیر را گام به گام انجام دهید. 

گام اول: تخلیه رادیاتور

گام اول برای تعویض ضدیخ، تخلیه رادیاتور است. قبل از باز کردن در رادیاتور اجازه دهید موتور خودرو کاملاً سرد شود. در قسمت پایین رادیاتور دقیقا زیر موتور، یک شیر T شکل یا درپوش قرار دارد که درواقع شیر تخلیه رادیاتور است. ظرفی که حدودا 20 لیتر ظرفیت دارد را زیر رادیاتور قرار دهید و پس از بازکردن در آن، اجازه دهید کل مایع موجود در رادیاتور تخلیه شود؛ در انتها شیر تخلیه را هم ببندید.

گام دوم : تخلیه ضدیخ موجود در پوسته موتور

غیر از حجم ضدیخی که از رادیاتور خارج کردید، مقداری ضد یخ هم در پوسته موتور وجود دارد که آن را هم باید تخلیه کنید.

برای این منظور شیر تخلیه رادیاتور را مجدد باز کنید، درب رادیاتور را هم باز بگذارید. موتور خودرو را روشن کنید و از در بالای رادیاتور به‌صورت مداوم آب بریزید تا زمانی که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور زلال شود. 

گام سوم: پر کردن رادیاتور با ضدیخ جدید

در این مرحله موتور خودرو را خاموش کنید و شیرهایی که برای تخلیه ضدیخ قدیمی باز کرده بودید را ببندید. درون رادیاتور و مخزن آب خودرو را از آب رادیاتور آماده مصرف پر کنید. دقت کنید که از حد مجاز بیشتر مایع نریزید.

گام چهارم: چک کردن نهایی

در آخرین مرحله موتور را روشن کنید و بگذارید مایع درون موتور به جریان بیفتد. درصورتی‌ که لازم است مقداری مایع به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید.

نکات مهم در مورد ضد یخ خودرو

1- آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و در اصطلاح دی‌یونیزه باشد.

2- توصیه می‌شود که از ضد یخ به‌تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید؛ زیرا مایع ضد یخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده ندارد. اگرچه بعضی از شرکت‌ها مانند شرکت پریستون نسبت 50:50 آب و ضد یخ را در محصولات خود رعایت کرده‌اند و در نتیجه دیگر نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست.

3-در حالت کلی رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با کیفیت ضد یخ خودرو ندارد و از روی رنگ آن نمی‌توان هیچ قضاوتی نسبت به‌کیفیت این مایع داشت.

4- ضد یخ‌های سازنده‌های مختلف را باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که از رنگ یکسان برخوردار باشند. این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب برساند.

5- ضد یخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و به‌راحتی‌ آتش نگیرد.

6- بوی نامطبوع ضد یخ می‌تواند نشانه‌ دهنده خرابی آن باشد.

7- رقیق‌سازی ضد یخ باید بر اساس دستورالعمل سازنده صورت گیرد.

8- چنانچه در رادیاتور کف وجود داشته باشد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه‌ قطعات و لوله‌های رابط را چک کنید؛ چراکه ضدیخ کف تولید نمی‌کند.

9- استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در حوزه تولید ضدیخ به‌حساب می‌آید و سازندگانی که دارای این استاندارد و گواهی باشند تا حدود زیادی می‌توان به کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان داشت.

باشد.

atefe گفت:
سلام
وقتتون بخیر
میخواستم راهنماییم کنید که چه موقع باید ضدیخ ماشینمو عوض کنم؟
ممنون
    ادمین گفت:
    با سلام
    بستگی به ضدیخی دارد که استفاده کردید.
    ضدیخ های معدنی عمر کوتاه تری نسبت به ضدیخ های آلی دارند و معمولاً پیشنهاد می شود سالانه تعویض شوند.
    ضدیخ هیبریدی آصامکو به دلیل داشتن پکیج اینهیبیتور با کیفیت و داشتن نقطه انجماد منفی 45، برای مدت زمان طولانی تری نسبت به ضدیخ های معدنی کارایی دارد.
جعفر محمدجانی گفت:
سلام
این که میگن ضدیخ روغنی هست یا اسیدی یعنی چی؟ کدومش بهتره؟
    ادمین گفت:
    با سلام
    ضدیخ های معدنی را با اصطلاح روغنی می شناسند و ضدیخ های آلی را با اصطلاح اسیدی می شناسند.
    ضدیخ های معدنی مربوط به چندین سال پیش می باشند و دانش فنی آن تقریباً به 100 سال گذشته بر می گردد ولی ضدیخ های آلی و هیبریدی کارایی بالاتری دارند و به روزتر هستند. چون برای مدت زمان بیشتری کارایی دارند و خوردگی قطعات خودرو با ضدیخ های آلی و هیبریدی مقدار کمتری نسبت به ضدیخ های معدنی است.
    برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به لینک زیر با عنوان -اهمیت استفاده از ضدیخ مناسب در خودرو- مرا جعه فرمائید.
    https://asamco-shimi.ir/blog/%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE/P1066-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88.html
حامد گفت:
سلام.
ایا میتونم ضدیخ با رنگ های مشابه رو با هم قاطی کنم؟
و اینکه رنگ های ضدیخ نشان دهنده کیفیت انها هست؟
    ادمین گفت:
    سلام
    خیر به هیچ عنوان نمیتوانید ضدیخ با رنگ های مختلف را با هم مخلوط کنید.
    حتی اگر رنگ ضدیخ ها یکسان ولی برندشان متفاوت باشد باز هم نمیتوانید انها را مخلوط کنید.
    چون هر ضدیخی دارای پکیج ضدخوردگی متفاوتی میباشد و مخلوط کردن انها با هم نه تنها مفید نیست بلکه باعث خوردگی بیشتر الیاژهای موجود در رادیاتور میشود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش