اهمیت استفاده از آب مقطر با کیفیت در خودرو

1. مقدمه

همان طور که می دانید، مهمترین کاربرد آب مقطر در موارد صنعتی، دارویی و آزمایشگاهی می باشد و مهمترین دلیلی که برای این مسئله وجود دارد این است که درون آب مقطر ناخالصی و املاح مضر وجود ندارد.

این نکته را در کاربرد آب مقطر باید در نظر داشته باشیم، در صورتی که کوچکترین ایرادی در آب مقطری که استفاده می شود وجود داشته باشد گاهاً ممکن است خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. بنابراین بهترین کار این است که این آب را از شرکتی تهیه نماییم که به کیفیت محصولات آن اطمینان کامل داریم.

شرکت امیدان صنعت آرمان میهن با برند تجاری آصامکو با سابقه ی طولانی و سال ها تجربه در زمینه ی تولید آب مقطر و آب دیونیزه با بهترین کیفیت، ضمانتی معتبر جهت کیفیت بالای این محصول به شما عزیزان ارائه می دهد. این شرکت با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها این محصول را برای شما آماده سازی می نماید و با قیمت های مناسب در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

آب مقطر خودرویی تولیدی این شرکت، نوعی آب با کیفیت با TDS=0 است که به دلیل نبود انواع مواد معدنی مضر، هیچگونه آسیبی را به موتور و رادیاتور خودرو وارد نمی کند. این نوع آب مقطر از درجه شفافیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و اغلب در گالن های 2.5، 5، 10 و 20 لیتری روانه بازار می گردد.  این نوع آب مقطر به خنک سازی موتور و رادیاتور می پردازد و به کارایی بهتر اجزای خودرو کمک شایانی می کند. جهت آشنایی بیشتر با آب مقطر این مجموعه تولیدی تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

2. انواع آب و ویژگی های آن ها

2-1 آب آشامیدنی

آب آشامیدنی به آبی گفته می شود که یا از طریق آب چاه و یا تصفیه کردن آب لوله کشی بدست می آید. این نوع آب را با استفاده از فیلترهای گران قیمت و دستگاههای تصفیه آب صنعتی به آب مناسب برای نوشیدن تبدیل می کنند.

 

         2-2 آب معدنی

  1. آب معدنی همانطور که از اسمش پیدا است، از آب چشمه های طبیعی بدست می آید، بدلیل وجود منابع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، منگنز و ... به آنها آب معدنی گفته می شود، حال ممکن است این آبها دارای مقادیر کمی ناخالصی باشند که با استفاده از فیلترهای ارزان قیمت و عبور از اشعه ی ماوراء بنفش علاوه بر ضدعفونی و میکروب زدایی، از لحاظ طعم، مزه و بو نیز بواسطه فیلترهای کربنی و میکرونی بهبود پیدا می کنند.
  2.  

 

  1. 2-3 آب دیونیزه
  2. آبی است که تقریباً تمام یون‌های معدنی آن حذف شده ‌است، مانند کاتیون‌هایی از قبیل سدیم، کلسیم، آهن، مس و آنیون‌هایی مانند کلرید و سولفات. روش از بین بردن یون ها یک فرآیند شیمیایی است که با استفاده از رزین های تبادیل یونی انجام می شود.
  3. از آنجا که بیشتر ناخالصی‌های غیرمولد آب، نمک های محلول هستند، یون زدایی باعث تولید آب بسیار خالص می‌شود. 

3. انواع سیستم های خنک کننده خودرو، اجزاء تشکیل دهنده و وظایف آن ها

3-1 انواع سیستم خنک کننده

3-1-1 خنک کننده مایع

سیستم خنک کننده در اتومبیل های دارای مایع در گردش، سیال را از طریق لوله ها و معابر عبور می دهد. با عبور این مایع از موتور داغ، گرما را جذب می کند و موتور را خنک می کند. بعد از اینکه مایع موتور را ترک کرد، از مبدل حرارتی یا رادیاتور عبور می کند، که گرما را از سیال به هوای دمیده شده از مبدل منتقل می کند

  3-1-2 خنک کننده هوا

برخی از اتومبیل های قدیمی و تعداد کمی از اتومبیل های مدرن دارای خنک کننده هوا هستند. به جای گردش سیال از طریق موتور، بلوک موتور در باله های آلومینیومی پوشانده شده است که گرما را از سیلندر دور می کند. با استفاده از یک فن قدرتمند، گرما به هوا انتقال می یابد و موتور را خنک میکند .از آنجا که بیشتر اتومبیل ها دارای سیستم خنک کننده مایع هستند در ادامه به معرفی اجزای تشکیل دهنده این سیستم میردازیم.

 

 

شکل 1- اجزا تشکیل دهنده سیستم خنک کننده

 

  1.  

3-2 اجزاء سیستم خنک کننده خودرو و وظایف آنها

1. رادیاتور: از مجموعه‌ای از لوله‌های مارپیچی تشکیل شده که اطراف آن به وسیله پره‌های موسوم به فین به صورت عمودی و افقی پوشانده شده است. علت وجود این صفحات افقی و عمودی  این است که با وجود این صفحات مساحت موجود برای انتقال و تبادل حرارت افزایش یافته و عملیات خنک‌سازی بهتر انجام می‌شود. در اکثر رادیاتور‌ها یک مخزن اضافی برای کنترل میزان سطح مایع خنک کننده رادیاتور تعبیه شده است که در صورت افزایش بی‌رویه دمای موتور و بالا رفتن فشار در رادیاتور، آب اضافی به داخل این مخزن پس زده می‌شود و با کاهش سطح مایع خنک کننده داخل رادیاتور آب مورد نیاز از طریق این مخزن تامین می‌شود (پایین رفتن آب در رادیاتور مانند پیستون یک سرنگ عمل می‌کند و با ایجاد مکش کمبود آب را از طریق مخزن جبران می‌کند.(

 

شکل 3- رادیاتور خودرو

 

2. واتر پمپ: پمپ آب همانطور که از اسمش پیداست وظیفه به جریان انداختن آب را در مجاری اطراف بلوک موتور و رادیاتور بر عهده دارد. واتر پمپ‌ها نیروی مورد نیاز خود را به کمک تسمه از میل لنگ موتور اتومبیل می‌گیرند و به وسیله پروانه‌ای با شکل هندسی خاص جریان آب را با سرعت و فشار بالا در مجاری یاد شده به حرکت در می‌‌آورند.

 

شکل 4- واتر پمپ

 

3. ترموستات: ترموستات نقش یک شیر اتوماتیک را بازی می‌کند که معمولاً بر روی سر سیلندر موتور اتومبیل نصب می‌شود. عملکرد ترموستات بدین شکل است که تا زمانی که دمای آب به مقدار معینی نرسیده دریچه ترموستات بسته بوده و اجازه خروج آب از بلوک موتور به سمت رادیاتو را نمی‌دهد. زمانی که دمای آب به مقدار معین رسید جیوه موجود در ترموستات منبسط شده و باعث باز شدن دریچه ترموستات و جاری شدن آب به سمت رادیاتور می‌شود و زمانی که دمای مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) از مقدار معین پایین‌تر رفت جیوه منقبض شده و به کمک فنر موجود دریچه ترموستات بسته می شود.

 

شکل 5- ترموستات

4. پروانه خنک کننده (فن برقی): امروزه در اکثر خودرو‌های سواری از فن‌های برقی به جای پروانه‌های مکانیکی قدیمی استفاده می‌شود. این فن‌ها در مقابل رادیاتور نصب می‌شوند و زمانی که دمای آب از مقدار معین بالاتر رفت و باز شدن ترموستات اجازه گردش آب در مدار را داد، با دمیدن هوای پر سرعت به بدنه و صفحات خنک کننده رادیاتور موجب کاهش دمای مایع خنک کننده تا میزان تعیین شده می‌شوند.

 

شکل 6- پروانه خنک کننده (فن برقی)

 

4 اهمیت استفاده از آب مقطر باکیفیت در رادیاتور خودرو

تحقیقات نشان می دهد از میان آب های موجود، بهترین گزینه جهت استفاده در سیستم خنک کننده خودرو، آب مقطر باکیفیت می باشد. شرکت امیدان صنعت آرمان میهن (آصامکو) بهترین پیشنهاد را به شما ارائه می دهد: آب مقطر با 0=  TDS

این آب از آنجایی که دارای هیچگونه ناخالصی ای نیست و حتی ذره ای هم خاصیت بازی یا اسیدی ندارد (کاملا خنثی)، بعد از آب رادیاتور باکیفیت بهترین گزینه برای استفاده در رادیاتور است. در زیر چند مورد از مزایایی آب مقطر با خصوصیات بالا را شرح می دهیم:

1. سرعت انتقال حرارت بیشتر در رادیاتور

2. بهبود عملکرد واتر پمپ (پمپ آب) خودرو

3. مکمل عالی برای ضد یخ در زمستان و تابستان

4. جلوگیری از تشکیل رسوب

5. افزایش راندمان خودرو

6. کاهش مصرف سوخت

 

5. مشکلاتی که در اثر استفاده از آب مقطر بی کیفیت در خودرو به وجود می آید

1. خرابی رادیاتور: تشکیل رسوب در رادیاتور مشکلی شایع است. علت این امر استفاده از آب نامناسب برای رادیاتور است. آب رادیاتور با آب عادی شیر متفاوت است. آب مورد استفاده برای رادیاتور ماشین، لازم است که دارای هیچگونه ناخالصی ای نباشد چرا که این ناخالصی ها پس از مدتی درون رادیاتور رسوب کرده و رادیاتور را خراب میکنند. به همین دلیل باید از آب مقطری با کیفیت عالی استفاده کنید، که شرکت امیدان صنعت آرمان میهن (آصامکو) با کادری مجرب و با تلاش بی وقفه ی پرسنل خود به این هدف دست پیدا کرده است، و آب مقطری با کیفیت بسیار عالی تولید کرده که نیاز مشتریان را برآورده می سازد.

2. خرابی واتر پمپ: برای جلوگیری از ایجاد رسوب درون پمپ آب باید نسبت به انتخاب یک آب مقطر با کیفیت برای خودروی خود هوشیار باشید و نوع مرغوب آن را خریداری کنید. زیرا ایجاد رسوب باعث خرابی واتر پمپ می شود. برخی آب مقطرهای بی کیفیت در بازار باعث ایجاد رسوب در واترپمپ خودروی شما می شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش