7 توصیه در مورد نگهداری و تعمیرات سیستم خنک کننده خودرو

زمانی که دمای موتور بیش از حد افزایش یابد باعث آسیب به موتور می شود. بنابراین رعایت نکات و اصول نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش طول عمر موتور و بهبود عملکرد آن امری بسیار ضروری است.

یکی از اصلی ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو، می تواند پایین آمدن سطح آب رادیاتور خودرو باشد یا به اصطلاح همان کم کردن آب رادیاتور. در صورت مشاهده این وضعیت باید پس از هواگیری کردن رادیاتور، کمبود آب را جبران کنید.

هنگام تخلیه آب رادیاتور دقت کنید که تمام رسوبات و جرم های داخل آن را کاملاً تمیز کنید. اگر ترموستات را هم جدا کردید، بهتر است آن را با یک ترموستات جدید تعویض کنید.

برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو، می توانید از این برنامه استفاده کنید که باید هر سال یکبار انجام شود و هفت بخش دارد. این برنامه هفت بخشی برای شناسایی هر نوع ایراد یا خرابی احتمالی در سیستم خنک کننده طراحی شده است:

-بررسی کلی همه اجزای سیستم خنک کننده

-بررسی درب رادیاتور برای اطمینان از بالا نبودن سطح فشار

-بررسی ترموستات برای اطمینان از بازو بسته شدن درست

-تست فشار سیستم برای آگاهی از نشت خارجی احتمالی اجزای سیستم شامل رادیاتور، پمپ آب و لوله ها

-تست نشت داخلی برای آگاهی از نشت احتمالی گازهای ناشی از احتراق در داخل سیستم

-بررسی فن موتور برای اطمینان از عملکرد مناسب

-تخلیه و پرکردن درست و اصولی مایع خنک کننده

در ادامه مطلب، این هفت توصیه را دقیق تر بررسی می کنیم:

 

1 بررسی کلی همه اجزای سیستم خنک کننده

 

اجزای سیستم خنک کننده خودرو
شکل 1- اجزاء سیستم خنک کننده

 

چیزی که باید دنبال آن بگردید، تسمه ها و شیلنگ ها هستند. شیلنگ های رادیاتور و هیتر به راحتی قابل رویت هستند؛ فقط کافی است کاپوت را بالا بزنید و دنبال آنها بگردید. باید مطمئن شوید که شیلنگ ها هیچ ترک خوردگی یا شکافی ندارند و در انتهای آنها برآمدگی و تورم وجود ندارد. اگر هر یک از موارد فوق را مشاهده کردید، باید شیلنگ ها را با شیلنگ هایی که با مدل و سال تولید خودرو هماهنگ باشند تعویض کنید.

شیلنگ های هیتر معمولاً صاف هستند و قالب گیری نمی شوند به همین خاطر لازم نیست برای تعویض آنها حتماً دنبال مدل مناسب خودروی خودتان باشید. فقط باید دقت کنید که آنها را درست در جای قبلی شان بگذارید. بعد از هر بار تعویض مایع خنک کننده هم باید شیلنگ ها را چک کنید تا نشتی نداشته باشند.

در اکثر خودروهای قدیمی پمپ آب با کمک یک تسمه V شکل یا مارپیچ حرکت می کند که جلوی موتور قرار دارد و همچنین به کار دینام و کمپرسور تهویه هوا هم کمک می کند. بازرسی این تسمه بسیار ساده است؛ باید دنبال ترک خوردگی روی سطح داخلی تسمه بگردید.

در خودروهای جدید این نوع تسمه با تسمه تایمینگ جایگزین شده است. این نوع تسمه ها طول عمر مشخصی دارند و پس از مدتی باید تعویض شوند. از آنجاییکه تسمه تایمینگ داخل موتور خودرو قرار دارد و برای دسترسی به آن باید اجزای موتور خودرو را جدا کرد، تعویض آن نیاز به دقت زیادی دارد.

 

2 تست فشار درب رادیاتور

 

 

تست فشار درب رادیاتور
شکل 2- تست فشار درب رادیاتور

 

درب رادیاتور برای این طراحی شده است که فشار سیستم خنک کننده را در میزان مناسب آن نگه دارد. اگر این درپوش بشکند، موتور شما هم به خاطر گرمای زیاد از بین می رود. برای بررسی این قسمت، باید به مدت دو دقیقه عملکرد درب رادیاتور را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید می تواند مقدار فشاری که برای آن طراحی شده است را تحمل کند. از آنجا که درب رادیاتور بسیار ارزان است، توصیه می کنیم هر3 سال یکبار و برای اطمینان بیشتر آن را تعویض کنید. البته باید مطمئن شوید مدل مناسب خودرو را انتخاب کرده اید.

 

3 بررسی ترموستات

 

ترموستات
شکل 3- ترموستات

 

ترموستات طوری طراحی شده است که وقتی مایع خنک کننده به دمای مشخصی رسید، باز شود. برای بررسی ترموستات، وقتی ترموستات هنوز داخل موتور است موتور را روشن کنید و اجازه دهید کمی گرم شود. اگر گرم شدن موتور یا رسیدن هوای گرم به بخاری بیشتر از معمول طول بکشد، احتمالاً ترموستات هنوز باز هست. اگر موتور گرم شد، آن را خاموش کنید و سراغ دو شیلنگ رادیاتور بروید؛ شیلنگ های بزرگی که از موتور به رادیاتور می روند. هر دو را لمس کنید (ممکن است خیلی داغ باشند) اگر یکی از آنها داغ و دیگری سرد بود، احتمالاً ترموستات هنوز بسته هست. اگر ترموستات یکی از این دو مشکل را داشت، آن را جدا کنید و در یک ظرف آب قرار دهید. ظرف را روی حرارت بگذارید تا آب آن بجوشد. وقتی آب به دمای جوش رسید، ترموستات باید باز شود؛ درغیر اینصورت باید ان را تعویض کنید.

 

4 تست فشار برای بررسی وجود نشت خارجی

 

تست فشار
شکل 4- تست فشار

 

تست فشار سیستم، بهترین راه برای آگاهی از نشتی های احتمالی و محل آنها است. البته این تست را فقط باید هنگامی انجام دهید که سیستم خنک کننده کاملاً خنک شده باشد. وقتی از خنک بودن سیستم مطمئن شدید درب رادیاتور را بردارید. بعد از اطمینان از کافی بودن مایع خنک کننده، دستگاه تست فشار را جای درپوش قرار دهید. پمپ سر دستگاه را فشار دهید تا عقربه روی مقدار فشاری که خودروی شما تحمل می کند، قرار بگیرد.

وقتی فشار به حد کافی رسید، باید دنبال نشتی بگردید. همچنین به مقیاس روی دستگاه تست فشار نگاه کنید و ببینید آیا فشار آن کم شده است یا خیر. اگر در عرض دو دقیقه فشار دستگاه بیشتر از یک و نیم بار کاهش یافت، احتمالاً دستگاه نشتی دارد. پیدا کردن محل نشتی همیشه آسان نیست به همین خاطر بهتر است با استفاده از جک، خودرو را کمی بالا بیاورید و با یک چراغ دنبال نشتی ها بگردید. دو نشانه دیگر برای وجود نشتی خارجی در سیستم خنک کننده، بوی ضد یخ و وجود بخار با پس مانده های روغنی روی شیشه جلو می باشد.

 

5 تست نشت داخلی

 

 

تست نشت داخلی
شکل 5- تست نشت داخلی

 

اگر مایع خنک کننده کم می شود و هیچ نشتی خارجی وجود ندارد، احتمالاً سر واشر باد کرده است. بهترین راه برای مطمئن شدن از وجود این مشکل، تست نشت احتراق در رادیاتور است. برای انجام این تست دستگاهی طراحی شده است که در اکثر مکانیکی ها یافت می شود. این دستگاه بخارات رادیاتور را امتحان می کند؛ به این نحو که ماده شیمیایی آبی رنگی به سیستم اضافه می شود، اگر رنگ آن زرد شود به معنی بازگشت گازهای خروجی اگزور به داخل رادیاتور است.

شایع ترین علت بازگشت گازهای اگزوز به رادیاتور، سر واشر باد کرده است. تعویض سر واشر نیاز به تخصص دارد.

 

6 بررسی فن موتور

 

فن موتور
شکل 6- فن موتور

 

اگر متوجه شدید که بعد از هر بار توقف، دمای موتور به سرعت افزایش می یابد اولین کاری که باید بکنید چک کردن موتور است. اگر با گرم شدن موتور، فن شروع به کار نکند ساده ترین راه وصل کردن برق مستقیم به فن است. برای امتحان فن، سیم های متصل به آن را جدا کنید و یکی را به یک منبع 12 ولتی و دیگری را به زمین وصل کنید. اگر فن شروع به کارکرد، موتور ایراد ندارد؛ درغیر اینصورت موتور فن ایراد دارد و باید تعویض شود.

 

7 تخلیه و پر کردن مایع خنک کننده

 

تخلیه و پر کردن مایع خنک کننده
شکل 7- تخلیه و پر کردن مایع خنک کننده

 

مهمترین نکته در نگهداری از سیستم خنک کننده این است که در هر بار تخلیه مایع خنک کننده، مطمئن شوید که مایع و رسوبات درون آن را کاملاً تخلیه کرده اید. بهتر است قبل از اینکه دوباره رادیاتور را پر کنید، یکبار آن را با آب مقطر شست و شو کنید تا کاملاً تمیز شود. سپس باید رادیاتور را دوباره با آب رادیاتور و یا مخلوط آب مقطر و ضدیخ پر کنید.

اگر می خواهید دلیل رسوبات در رادیاتور و به طور کلی مسدود شدن مدار گردش آب در سیستم خنک کننده رو بدونید ویدئو زیر رو از دست ندید.

 

 

جهت اطلاع از بهترین خنک کننده جهت استقاده در رادیاتور خودرو اینجا را کلیک کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش