همه چیز در مورد تعویض آب رادیاتور

 

گرما اولین دشمن موتور ماشین ها محسوب می‌شود، بنابراین مهندسان از همان اوایل تولید موتورهای درون‌سوز، به فکر راهی برای دفع حرارت درون سیلندرهای این گونه موتورها افتادند. مهمترین راه‌های مبارزه با حرارت و دفع آن، وزش باد یا عبور آب از اطراف منبع حرارت است؛ دانشمندان نیز همین اصل ساده فیزیکی را مبنا قرار دادند و وسیله‌ای به نام رادیاتور را اختراع کردند. رادیاتورها مجموعه‌ای از کانال‌های باریک فلزی هستند که آب داغ درون آ‌ن‌ها جریان می‌یابد و هم‌زمان، باد عبوری از روی پره‌ها حرارت این آب را تا حد امکان دفع می‌کند. بدین ترتیب دمای آب کاهش پیدا می‌کند و مجدداً در خنک‌سازی موتورهای احتراقی یا دیگر وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب، به بررسی نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو می‌پردازیم و قبل از آن هم به‌صورت علمی، جویای علت تعویض آب رادیاتور خودرو خواهیم شد.

تعویض آب رادیاتور خودرو، یکی از اصول نگهداری از موتور به شمار می‌رود؛ چراکه با گذشت زمان، از کیفیت مایع خنک‌کننده خودرو کاسته شده یا مقدار آن به‌ تدریج کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین نیاز است که معمولاً طی دوره‌های یک یا دوساله نسبت به تعویض آن به طور کامل اقدام شود تا رسوبات درون مجاری مایع خنک‌کننده موتور نیز همراه با آن خارج شود و عملیات خنک‌سازی پیشرانه با کیفیتی بالاتر توسط مایع جدید صورت پذیرد؛ این مسئله جدی‌ترین علت تعویض آب رادیاتور خودرو است. در ادامه مطلب، نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو را به اطلاع شما همراهان "آصامکو" خواهیم رساند.

اگرچه امروزه انواع مختلف رادیاتور در خودروهای گوناگون وجود دارد، اما اساس کار آ‌ن‌ها اصولاً تفاوتی با یکدیگر ندارد. از همین رو در ادامه، نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو به صورت کلی و جامع شرح داده خواهد شد.

در مرحله اول، ابتدا لازم است شیلنگ خروجی آب رادیاتور را باز کنید؛ این شیلنگ معمولاً در پایین رادیاتور قرار دارد. سپس درب رادیاتور (یا منبع انبساط) باز می‌شود و بدین ترتیب، آب کهنه تا حد زیادی از درون سیستم تخلیه خواهد شد. در صورتی که قصد شستشوی درون رادیاتور را نیز دارید، می‌توانید شیلنگ ورودی به رادیاتور (از سمت ترموستات) را باز کنید و با یک شیلنگ متصل به شیر آب، درون رادیاتور را نیز تا حد امکان شستشو دهید. پس از تخلیه آب رادیاتور و شستشوی آن، مجدداً تمامی اتصالات و شیلنگ‌ها را به‌دقت ببندید.

برای تعویض آب رادیاتور خودرو، معمولاً دو پیچ ‌هواگیری برای مسیر قبل و بعد از ترموستات تعبیه شده است که باید آ‌ن‌ها را نیز در این مرحله باز کرد. سپس آب رادیاتور با کیفیت را از طریق منبع انبساط وارد کنید و اضافه‌ کردن مایع را تا جایی انجام دهید که باقیمانده آب کهنه درون موتور به طور کامل از پیچ هواگیری خارج و مایع تمیز بدون هیچ‌گونه حباب از پیچ‌های هواگیری سرریز شود. در این هنگام، ابتدا یکی از پیچ‌ها را ببندید و سپس جهت اطمینان، اندکی آب رادیاتور اضافه کنید تا هرگونه هوای محبوس از طریق پیچ هواگیری خارج شود. بعد از این کار، پیچ دوم را نیز ببندید و درنهایت، درب منبع انبساط را سر جای خود محکم کنید.

 

 

تاثیر انتخاب آب رادیاتور بی کیفیت روی موتور و رادیاتور

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
علی سپهدار گفت:
سلام و عرض ادب
چرا آب رادیاتور تو رادیاتور گل میشه ؟ هر جند وقت یبار باید آب رادیاتور ماشین رو عوض کنم؟
    ادمین گفت:
    با سلام
    بستگی به برندی هست که استفاده می کنید. اگر از آب رادیاتور بی کیفیت استفاده کنید که بلافاصله پدیده ی خوردگی اتفاق می افتد و بعد 1 هفته به طور کامل گل می شود.
    ولی اگر از برند آصامکو استفاده کنید میتوانید حتی تا 1 سال آب رادیاتور را تعویض نکنید. که با چک کردن رادیاتور خودرو خود می توانید تشخیص دهید که نیاز به تعویض دارد یا خیر.
سید رضا زارع گفت:
سلام موقع تعویض آب رادیاتور باید کل آب داخل ماشینو تخلیه کنیم یا نیازی نیست؟
میشه راهنماییم کنید ممنون
    ادمین گفت:
    با سلام
    اگر از برندی استفاده می کنید که خوردگی ندارد و به اصطلاح گل نمی شود میتوانید با کم شدن آب رادیاتور مجدد از همان برند به رادیاتور اضافه کنید.
    ولی اگر قبلاً از برندی استفاده کردید که باعث خوردگی زیاد شده است باید ابتدا کل اب داخل رادیاتور را تخلیه و یکبار با آب مقطر شستشو داده و مجدد تخلیه کنید.
    سپس از برند ی که با کیفیت بالا هست مجدد رادیاتور را پر کنید.
    برای کارایی بیشتر، بهتر است که آب رادیاتور را به نسبت مشخص درج شده بر روی ضدیخ مخلوط کرده و استفاده کنید.